Informacja dla Pacjenta

 

Poniżej zebraliśmy najważniejsze informacje, dotyczące korzystania z państwowych
i prywatnych świadczeń lekarskich w naszym kraju. Informacje te znacznie ułatwią Państwu korzystanie ze świadczeń lekarskich, sposobu realizacji e-recept, sprawdzania dostępności leków czy korzystania z państwowego system e-pacjent.

Wiadomości zebraliśmy w formie najczęściej zadawanych pytań.

Jeśli uważają Państwo, że coś pominęliśmy, prosimy o kontakt żadne zgłoszenie
nie pozostawimy bez komentarza.


 

  •  Gdzie dzwonić w nagłym przypadku?

Jeśli jesteś świadkiem, uczestnikiem zdarzenia takiego jak:

1. Wypadek samochodowy z rannymi,
2. Inny wypadek powodujący poważny uraz, np. upadek z wysokości, amputacja ręki przez maszynę,
  rozległe rany szarpane  itp.,
3. Oparzenie dużej powierzchni ciała (oparzenie termiczne, chemiczne),
4. Porażenie prądem (nawet, gdy poszkodowany jest przytomny),
5. Zatrucie środkami chemicznymi, dymem podczas pożaru

należy wezwać pogotowie ratunkowe dzwoniąc pod numer telefonu

999 lub 112

 

  • Jak przebiega proces wzywania pogotowia?

Każde połączenie na numer ratunkowy jest nagrywane. Dzwoniąc pod podany nr, połączysz się z dyspozytorem. Dyspozytor jest osobą, która prowadzi przez proces zgłaszania, wzywania pogotowia. W stresie możesz zapomnieć podstawowe informacje, które należy podać. Dlatego dyspozytor będzie zadawał pytania naprowadzające, na które należy udzielić krótkiej, zwięzłej odpowiedzi.

 Główne pytania dyspozytora to:

  • Twoje imię i nazwisko.
  • Twój numer telefonu.
  • Krótki, możliwie najdokładniejszy opis sytuacji. Powiedz, co konkretnie się stało, ile osób potrzebuje pomocy. Pamiętaj, by poinformować również
    o objawach, obrażeniach i wieku osób poszkodowanych.
  • Dokładny adres i najkrótsza droga dojazdu. Każda minuta jest niezwykle cenna.
  • Miejsce oczekiwania na karetkę. Jeśli to możliwe, podaj miejsce charakterystyczne (np. szkoła, kościół, przystanek autobusowy, poczta itp.).

Pacjentowi w drodze do szpitala może towarzyszyć tylko osoba opiekująca się chorym dzieckiem lub osobą cierpiącą na chorobę psychiczną.

 

  • Kiedy na SOR, a kiedy na izbę przyjęć?

Jeśli nagle zachorujesz, poczujesz się źle Ty albo osoba z najbliższego Ci otoczenia można skorzystać w zależności od stanu jej zdrowia i pory dnia z pomocy:

1. Przychodni POZ (Podstawowej Opieki Zdrowotnej)  - z porad w przychodni można skorzystać od poniedziałku do piątku zwykle w godzinach od 8:00 do 18:00. 
W przychodni uzyskamy pomoc w przypadkach niestwarzających nagłego zagrożenia zdrowia i życia typu przeziębienie, przewlekłe nadciśnienie),


2. Przychodnia „NPL” (Nocna i Świąteczna Pomoc Lekarska) - w sytuacji, kiedy poczujemy się źle w godzinach wieczornych, święta, czy soboty i niedziele  można udać się do punktów nocnej pomocy lekarskiej. W sytuacji niebędącej zagrożeniem życia, jak temperatura nieustępująca po podaniu leków, bólu krzyża, brzucha, uporczywych wymiotów można też wezwać lekarza do domu, jeśli sami nie mamy możliwości dotrzeć do przychodni.


3. Szpitalny Oddział Ratunkowy (SOR)  - SOR  to miejsce, w którym ratuje się życie i nagle zagrożone zdrowie człowieka. Nie jest to miejsce, do którego przychodzi się
w razie przeziębienia, ani miejsce, w którym udziela się porad medycznych w razie przeziębienia czy niestrawności. SOR działa całą dobę. W przypadku zgłoszenia się na oddział ratunkowy przyjęcia odbywają się w innym systemie niż w przychodni. O kolejności przyjęcia nie decyduje godzina przybycia a stan zdrowia pacjenta.

Kolejność przyjęcia ustala lekarz – ratownik zwykle według metody segregacji pacjentów zwanej triażem.

Podstawowe kody triażu:

  • Czerwony - bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia - pomoc musi być udzielona natychmiast;
  • Żółty - przypadek pilny - pacjent powinien być przyjęty jak najszybciej;
  • Zielony - przypadek stabilny - nie ma zagrożenia życia lub poważnego uszczerbku na zdrowiu - pacjent zostanie przyjęty wtedy, kiedy zostali przyjęci pacjenci z kodem czerwonym i żółtym.

  • Gdzie szukać pomocy w nagłym wypadku?

Wypadki, choroba może zdarzyć się każdemu. Jeśli Ty lub ktoś z najbliższych Ci osób poczuł się gorzej, nagle zachorował, dobrze jest wiedzieć  gdzie szukać pomocy? Jeśli nie ma objawów bezpośredniego zagrożenia życia, można skorzystać z kilku wariantów pomocy. Nie zawsze dobrym rozwiązaniem będzie wezwanie pogotowia. Wybór zależny jest od stanu zdrowia poszkodowanego, koniecznością przeprowadzenia natychmiastowej diagnostyki i leczenia.

Do świadczeń opieki całodobowej i szpitalnych oddziałów ratunkowych w ramach ubezpieczenia w NFZ mamy prawo bez względu na miejsce zamieszkania, czyli również, gdy znajdujemy się poza miejscem swojego zameldowania.

 

  • Kiedy wezwać pogotowie ratunkowe?

Wzywać pogotowie należy wyłącznie w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub stanach nagłych mogących prowadzić do istotnego uszczerbku zdrowia. Celem ułatwienia podjęcia decyzji o podjęciu właściwych kroków, które mają pomóc poszkodowanemu, ustalono, iż sytuacjami bezpośrednio zagrażającemu życiu są:

  • utrata przytomności
  • zaburzenia świadomości
  • wypadki komunikacyjne
  • drgawki
  • nagły, ostry ból w klatce piersiowej i zaburzenia rytmu serca
  • nasilona duszność
  • nagły ostry ból brzucha
  • uporczywe wymioty zwłaszcza z domieszką krwi
  • masywny krwotok z dolnego odcinka przewodu pokarmowego, masywny krwotok z dróg rodnych
  • gwałtownie postępujący poród
  • ostre i nasilone reakcje uczuleniowe (wysypka, duszność) będące efektem zażycia leku, ukąszenia, czy użądlenia przez jadowite zwierzęta
  • zatrucia lekami, środkami chemicznymi czy gazami
  • rozległe oparzenia
  • udar cieplny
  • wyziębienie organizmu
  • porażenie prądem
  • podtopienie lub utonięcie
  • agresja spowodowana chorobą psychiczną
  • dokonana próba samobójcza
  • upadek z dużej wysokości
  • rozległa rana, będąca efektem urazu.

 

  •  Adresy  aptek, przychodni, punktów pomocy doraźnej w Polsce

Jeśli potrzebujesz pomocy doraźnej lekarza specjalisty, szukasz apteki pełniącej dyżur nocny, możesz skorzystać z zaawansowanej wyszukiwarki na portalu Zintegrowana Informacja Pacjenta. Bez względu na miejsce zamieszkania znajdziesz tam aktualne adresy i telefony m.in.:

  • przychodni i szpitali w Polsce
  • adresy nagłej pomocy doraźnej
  • aptek.

 

  • Gdzie i jak można sprawdzić dostępność leków?

Kupno leków, suplementów diety, czy też zrealizowanie recept w wybranej aptece nie zawsze jest możliwe od ręki. Apteka Zdrowie ma bogatą ofertę leków zarówno na receptę, jak i ogólnodostępnych preparatów medycznych i suplementów, ale i u nas zdarzyć się może, że w danym momencie zakup leku nie będzie możliwy.

Mając do wykupienia listę leków, celem uniknięcia podróży „na darmo”  mogą Państwo korzystając z formularza, zadać nam pytanie
o dostępność danego leku, produktu, który Was interesuje lub sprawdzić dostępność leku online przy pomocy  ogólnopolskiego serwisu KTO MA LEK.


  •  Jak działa serwis ktomalek.pl?

 Serwis ktomalek.pl to intuicyjny prosty w obsłudze „portal informacyjny”, dzięki której szybko i bez wychodzenia z domu sprawdzisz dostępność leków w każdej z niemal 10 000 aptek w kraju. Dzięki serwisowi ktomalek.pl dowiecie się w 4 prostych krokach, czy w aptece w Waszej okolicy zakupicie lek, którego szukacie.

 

  •  Jak to zrobić?

Będąc na stronie głównej serwisu KtoMaLek.pl, celem wyszukania interesującego Cię leku, niezbędne jest podanie lokalizacji, czyli regionu, w którym chcesz sprawdzić dostępność leku. 

Wpisać możesz zarówno miasto, jak i kod pocztowy, bądź udostępnić swą lokalizację.

W następnym kroku musisz podać nazwę interesującego cię preparatu, leku. System "wyrzuci Ci" adresy, telefony aptek mających poszukiwany medykament na stanie.

W tym momencie możesz zarezerwować sobie lek w danej aptece, klikając "koszyk zakupów" bądź telefonicznie umówić się na termin odbioru rezerwowanych leków. Rezerwując leki, musisz podać swoje dane osobowe:

  • imię i nazwisko
  • numer telefonu
  • adres e-mail.

Dzięki temu będziesz mieć pewność, że poszukiwane przez Ciebie leki będą czekać na Ciebie, a zapłacisz za nie przy odbiorze. Nie ma możliwości uregulowania należności za wyszukane w serwisie leki za pośrednictem portalu KtoMaLek.pl.

 


 

  • Co zrobić z przeterminowanymi lekami i zużytymi opakowaniami po lekach?

W naszej Aptece możesz oddać do utylizacji przeterminowane leki. Dbajmy o ochronę naszego naturalnego środowiska.

Pod żadnym pozorem nie wyrzucajmy przeterminowanych leków do śmieci. Utylizacja jest dla naszych Pacjentów bezpłatna.