Informacje dla Pacjenta
Poniżej zebraliśmy najważniejsze informacje, dotyczące korzystania z państwowych i prywatnych świadczeń lekarskich w naszym kraju. Informacje te znacznie ułatwią Państwu korzystanie ze świadczeń lekarskich, sposobu realizacji e-recept, sprawdzania dostępności leków czy korzystania z państwowego system e-pacjent.
Wiadomości zebraliśmy w formie najczęściej zadawanych pytań.
Jeśli uważają Państwo, że coś pominęliśmy, prosimy o kontakt – żadne zgłoszenie nie pozostawimy bez komentarza.
• Gdzie dzwonić w nagłym przypadku?
Jeśli jesteś świadkiem, uczestnikiem zdarzenia takiego jak:
- Wypadek samochodowy z rannymi,
- Inny wypadek powodujący poważny uraz, np. upadek z wysokości, amputacja ręki przez maszynę, rozległe rany szarpane itp.,
- Oparzenie dużej powierzchni ciała (oparzenie termiczne, chemiczne),
- Porażenie prądem (nawet, gdy poszkodowany jest przytomny),
- Zatrucie środkami chemicznymi, dymem podczas pożaru należy wezwać pogotowie ratunkowe dzwoniąc pod numer telefonu
999 lub 112
• Jak przebiega proces wzywania pogotowia?
Każde połączenie na numer ratunkowy jest nagrywane. Dzwoniąc pod podany nr, połączysz się z dyspozytorem. Dyspozytor jest osobą, która prowadzi przez proces zgłaszania, wzywania pogotowia. W stresie możesz zapomnieć podstawowe informacje, które należy podać. Dlatego dyspozytor będzie zadawał pytania naprowadzające, na które należy udzielić krótkiej, zwięzłej odpowiedzi.
Główne pytania dyspozytora to:
• Twoje imię i nazwisko.
• Twój numer telefonu.
• Krótki, możliwie najdokładniejszy opis sytuacji. Powiedz, co konkretnie się stało, ile osób potrzebuje pomocy. Pamiętaj, by poinformować również
o objawach, obrażeniach i wieku osób poszkodowanych.
• Dokładny adres i najkrótsza droga dojazdu. Każda minuta jest niezwykle cenna.
• Miejsce oczekiwania na karetkę. Jeśli to możliwe, podaj miejsce charakterystyczne (np. szkoła, kościół, przystanek autobusowy, poczta itp.).
UWAGA!!! Pacjentowi w drodze do szpitala może towarzyszyć tylko osoba opiekująca się chorym dzieckiem lub osobą cierpiącą na chorobę psychiczną.
• Kiedy na SOR, a kiedy na izbę przyjęć?
Jeśli nagle zachorujesz, poczujesz się źle Ty albo osoba z najbliższego Ci otoczenia można skorzystać w zależności od stanu jej zdrowia i pory dnia z pomocy: - Przychodni POZ (Podstawowej Opieki Zdrowotnej) – z porad w przychodni można skorzystać od poniedziałku do piątku zwykle w godzinach od 8:00 do 18:00.
W przychodni uzyskamy pomoc w przypadkach niestwarzających nagłego zagrożenia zdrowia i życia typu przeziębienie, przewlekłe nadciśnienie), - Przychodnia „NPL” (Nocna i Świąteczna Pomoc Lekarska) – w sytuacji, kiedy poczujemy się źle w godzinach wieczornych, święta, czy soboty i niedziele można udać się do punktów nocnej pomocy lekarskiej. W sytuacji niebędącej zagrożeniem życia, jak temperatura nieustępująca po podaniu leków, bólu krzyża, brzucha, uporczywych wymiotów można też wezwać lekarza do domu, jeśli sami nie mamy możliwości dotrzeć do przychodni.
- Szpitalny Oddział Ratunkowy (SOR) – SOR to miejsce, w którym ratuje się życie i nagle zagrożone zdrowie człowieka. Nie jest to miejsce, do którego przychodzi się w razie przeziębienia, ani miejsce, w którym udziela się porad medycznych w razie przeziębienia czy niestrawności. SOR działa całą dobę. W przypadku zgłoszenia się na oddział ratunkowy przyjęcia odbywają się w innym systemie niż w przychodni.
O kolejności przyjęcia nie decyduje godzina przybycia a stan zdrowia pacjenta.
UWAGA!!! Kolejność przyjęcia ustala lekarz – ratownik zwykle według metody segregacji pacjentów zwanej triażem.
Podstawowe kody triażu:
• Czerwony – bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia – pomoc musi być udzielona natychmiast;
• Żółty – przypadek pilny – pacjent powinien być przyjęty jak najszybciej;
• Zielony – przypadek stabilny – nie ma zagrożenia życia lub poważnego uszczerbku na zdrowiu – pacjent zostanie przyjęty wtedy, kiedy zostali przyjęci pacjenci z kodem czerwonym i żółtym. - • Gdzie szukać pomocy w nagłym wypadku?
Wypadki, choroba może zdarzyć się każdemu. Jeśli Ty lub ktoś z najbliższych Ci osób poczuł się gorzej, nagle zachorował, dobrze jest wiedzieć gdzie szukać pomocy? Jeśli nie ma objawów bezpośredniego zagrożenia życia, można skorzystać z kilku wariantów pomocy. Nie zawsze dobrym rozwiązaniem będzie wezwanie pogotowia. Wybór zależny jest od stanu zdrowia poszkodowanego, koniecznością przeprowadzenia natychmiastowej diagnostyki i leczenia.
Do świadczeń opieki całodobowej i szpitalnych oddziałów ratunkowych w ramach ubezpieczenia w NFZ mamy prawo bez względu na miejsce zamieszkania, czyli również, gdy znajdujemy się poza miejscem swojego zameldowania.
• Kiedy wezwać pogotowie ratunkowe?
Wzywać pogotowie należy wyłącznie w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub stanach nagłych mogących prowadzić do istotnego uszczerbku zdrowia. Celem ułatwienia podjęcia decyzji o podjęciu właściwych kroków, które mają pomóc poszkodowanemu, ustalono, iż sytuacjami bezpośrednio zagrażającemu życiu są:
• utrata przytomności
• zaburzenia świadomości
• wypadki komunikacyjne
• drgawki
• nagły, ostry ból w klatce piersiowej i zaburzenia rytmu serca
• nasilona duszność
• nagły ostry ból brzucha
• uporczywe wymioty zwłaszcza z domieszką krwi
• masywny krwotok z dolnego odcinka przewodu pokarmowego, masywny krwotok z dróg rodnych
• gwałtownie postępujący poród
• ostre i nasilone reakcje uczuleniowe (wysypka, duszność) będące efektem zażycia leku, ukąszenia, czy użądlenia przez jadowite zwierzęta
• zatrucia lekami, środkami chemicznymi czy gazami
• rozległe oparzenia
• udar cieplny
• wyziębienie organizmu
• porażenie prądem
• podtopienie lub utonięcie
• agresja spowodowana chorobą psychiczną
• dokonana próba samobójcza
• upadek z dużej wysokości
• rozległa rana, będąca efektem urazu.
• Adresy aptek, przychodni, punktów pomocy doraźnej w Polsce
Jeśli potrzebujesz pomocy doraźnej lekarza specjalisty, szukasz apteki pełniącej dyżur nocny, możesz skorzystać z zaawansowanej wyszukiwarki na portalu Zintegrowana Informacja Pacjenta. Bez względu na miejsce zamieszkania znajdziesz tam aktualne adresy i telefony m.in.:
• przychodni i szpitali w Polsce
• adresy nagłej pomocy doraźnej
• aptek.
• Gdzie i jak można sprawdzić dostępność leków?
Kupno leków, suplementów diety, czy też zrealizowanie recept w wybranej aptece nie zawsze jest możliwe od ręki. Apteka Zdrowie ma bogatą ofertę leków zarówno na receptę, jak i ogólnodostępnych preparatów medycznych i suplementów, ale i u nas zdarzyć się może, że w danym momencie zakup leku nie będzie możliwy.
Mając do wykupienia listę leków, celem uniknięcia podróży „na darmo” mogą Państwo korzystając z formularza, zadać nam pytanie
o dostępność danego leku, produktu, który Was interesuje lub sprawdzić dostępność leku online przy pomocy ogólnopolskiego serwisu KTO MA LEK. •
Jak działa serwis ktomalek.pl?
Serwis ktomalek.pl to intuicyjny prosty w obsłudze „portal informacyjny”, dzięki której szybko i bez wychodzenia z domu sprawdzisz dostępność leków w każdej z niemal 10 000 aptek w kraju. Dzięki serwisowi ktomalek.pl dowiecie się w 4 prostych krokach, czy w aptece w Waszej okolicy zakupicie lek, którego szukacie.
• Jak to zrobić?
Będąc na stronie głównej serwisu KtoMaLek.pl, celem wyszukania interesującego Cię leku, niezbędne jest podanie lokalizacji, czyli regionu, w którym chcesz sprawdzić dostępność leku.
Wpisać możesz zarówno miasto, jak i kod pocztowy, bądź udostępnić swą lokalizację.
W następnym kroku musisz podać nazwę interesującego cię preparatu, leku. System „wyrzuci Ci” adresy, telefony aptek mających poszukiwany medykament na stanie.
W tym momencie możesz zarezerwować sobie lek w danej aptece, klikając „koszyk zakupów” bądź telefonicznie umówić się na termin odbioru rezerwowanych leków. Rezerwując leki, musisz podać swoje dane osobowe:
• imię i nazwisko
• numer telefonu
• adres e-mail.
Dzięki temu będziesz mieć pewność, że poszukiwane przez Ciebie leki będą czekać na Ciebie, a zapłacisz za nie przy odbiorze. Nie ma możliwości uregulowania należności za wyszukane w serwisie leki za pośrednictem portalu KtoMaLek.pl.
• Co zrobić z przeterminowanymi lekami i zużytymi opakowaniami po lekach?
W naszej Aptece możesz oddać do utylizacji przeterminowane leki. Dbajmy o ochronę naszego naturalnego środowiska.
Pod żadnym pozorem nie wyrzucajmy przeterminowanych leków do śmieci. Utylizacja jest dla naszych Pacjentów bezpłatna.





